Specialistundersökning av ögon vid första undersökning
Specialundersökning av ögon får endast göras av ögonspecialister som dessutom ska ha genomgått Luftfartsstyrelsens tilläggsutbildning.

 

Att blivande trafikflygare alltid skall genomgå en ögonundersökning hos en ögonspecialist vid ett AMC bör vara känt för alla.

Men också för både blivande privatflygare och blivande segelflygare/UL-flygare/ballongflygare kan det krävas bedömning av flygögonspecialist, om det finns brytningsfel större än minus 5 dioptrier(närsynthet). Om det rör sig om en hyperopi(långsynthet) större än plus 5 dioptrier kan ett godkännande inte alls bli aktuellt.

 

Meddelande AAMnr 45  dec 2007
7.    Ögonundersökningar av AME(flygläkare) och ögonspecialist (texten kortad + förtydligad av osn)
Reglerna för specialistundersökning av ögonen kommer att ändras under hösten 2008 så att storleken på brytningsfelet kommer att avgöra om, och hur ofta, en pilot behöver gå till en flygögonläkare. Det är därför nödvändigt att undersökningsformuläret alltid innehåller uppgift om aktuell refraktion (= styrka på glasen).
Om flygläkaren inte själv kan genomföra en refraktionering (och det är det nog få som kan) så måste piloten visa upp ett optikerintyg som anger aktuellt refraktion. .....

Om någon uppgift som rör synen saknas på undersökningsformuläret så kommer det obönhörligen att returneras för komplettering!

På förekommen anledning måste vi också till våra ögonspecialister påpeka att specialistundersökningen ska innehålla en refraktionering, i dessa fall räcker det inte med att hänvisa till ett optikerintyg. Refraktioneringen ska ske till bästa möjliga synskärpa, dvs om det går att refraktionera till visus >1,0 så är det det refraktionsvärde som ger bästa synskärpa som ska anges - inte linsstyrkan för att nå 1,0.
För hyperopa (långsynta) under 25 års ålder måste undersökningen dessutom ske i cykloplegi (ögondroppar som ger stora pupiller) för att ackommodationen (ögats fokusering) inte ska ge felaktiga värden.

 

P.s. refraktionering = utprovning av glasögonstyrka